Bankovní neboli úvěrový registr spravuje společnost CBCB – Czech Banking Credit Bureau, a.s. za účelem vzájemného podávání informací ohledně bonity a důvěryhodnosti klientů bank a ostatních finančních institucí. Úvěrový registr je databází fyzických osob (občanů i živnostníků), kteří požádali či aktuálně žádají o úvěr, mají aktivní kontokorent, pohybují se v povoleném pásmu záporného zůstatku na běžném účtu či vlastní kreditní kartu. V registru jsou kromě základních osobních údajů uvedeny především informace o platební morálce a to jak dobré, tak i špatné. Klient s dobrou platební morálkou mnohem snadněji získá úvěr než klient se špatnou platební morálkou. Pokud se jedná o závažnější prohřešky, může se stát, že banka či stavební spořitelna z tohoto důvodu žádost o úvěr zamítne. Opozdíte-li se např. se splátkou o 1 – 2 dny, neznamená to ještě, že jste již v registru vedeni jako neplatiči. Finanční instituce tyto údaje aktualizují jednou měsíčně a zpravidla s několikati – denní prodlevou. Nicméně pokud je již o Vás v registru vedený negativní záznam, je třeba si uvědomit, že tyto informace jsou v databázi uchovávány po dobu 4 let.
Zajímá-li Vás, jaká je Vaše platební morálka, můžete si zažádat o výpis z tohoto registru prostřednictvím klientského centra na webových stránkách www.cbcb.cz, kde naleznete i další potřebné informace.
Uvažujete-li o hypotečním úvěru či úvěru ze stavebního spoření, a domníváte se či víte, že je již o Vás vedený negativní záznam v registru, upozorněte na to svého úvěrového specialistu, který Vám s danou situací může pomoci.
listopad 2010