Smlouva sama o sobě je vlastně jen několik listů papíru a vždy je podstatná dohoda, kterou zobrazuje. V spotřebitelské oblasti je to většinou pořízení nějakého produktu či služby. Výhodná dohoda je pak taková, kdy dostanete to, co vám bylo přislíbeno v patřičné kvalitě a dle vašich požadavků. Jaké podmínky dohody si tedy stanovit hned na začátku, aby se pro vás exkluzivní smlouva s realitní kanceláří nestala pastí? 

Jak jsem zmínili v úvodu. Zásadní je už výběr produktu, v tomto případě realitního makléře. Pokud vyberete takového, který zajistí perfektní servis a provede vás celým obchodním procesem od začátku až do konce, nebude žádná smlouva představovat závažný problém. Horší to bud, pokud napoprvé netrefíte a díky nevhodné smlouvě zůstanete uvázáni ke spolupráci s makléřem, který nic nedělá.

Pro většinu lidí představuje nemovitost jejich nejhodnotnější jmění. Je to tak i u vás? Tak proč se spokojovat s průměrnými službami? Chcete přece to nejlepší, ne?

Co byste měli o vašem makléři vědět?

Jak připravuje nemovitost na prodej? Vytáhne telefon a v průběhu vaší první schůzky si vše nafotí, anebo se s vámi domluví na naaranžování vaší nemovitosti, odstranění přebytečných prvků a následně provede profi nafocení či dokonce natočí materiály k video-prohlídce?

Nabízí nemovitost strategicky nebo jen vyvěsí inzeráty a čeká, co bude? Každá nemovitost je originál a zaslouží si zvláštní péči. To platí i při nastavení cenové strategie a časového plánu nabízení. Některé inzertní portály jsou výhodné pro dlouhodobou inzerci, jiné naopak pro rychlé oslovení velké skupiny klientů. A i cena by měla kupujícího přilákat k dalšímu jednání a ne ho odradit už ve chvíli, kdy sedí doma u obrazovky počítače. Velkým přínosem je u většiny nemovitostí i použití aukčního způsobu prodeje. Ovládá ho váš makléř? Jaké s ním má zkušenosti? A o kolik se mu povedlo navýšit posledních pár prodejů?

Komunikuje? Je zvyklý posílat pravidelné reporty o výsledcích inzerce, počtech zájemců, aktuálním stavu prodeje? Nebo z něj každou informaci páčíte a pokud mu sami nezavoláte, nic vlastně o prodeji nevíte? Nastavte si systém komunikace ještě před uzavřením smlouvy. Jestli je pravidelná komunikace a reporty součástí systému makléřovi práce, nemusíte mít obavy. Pokud je ale vaší otázkou zaskočen, na vašem místě bych minimálně zpozorněl.

 

Šetří váš čas? Dokáže efektivně vyzpovídat všechny zájemce a oddělit ty vážně od turistů, kteří se jen chodí dívat? Plánuje prohlídky do několika časových celků 1-2 krát do týdne a nebo domlouvá pro každého zájemce individuální prohlídku dle jeho preferencí? Ví o zájemcích, zda jsou schopni ufinancovat koupi, jak na obchod spěchají, kdy se chtějí stěhovat? Dokáže případně zjistit, co se jim nelíbilo či proč s rozhodnutím váhají? Často obchodu brání drobnosti, které lze odstranit za pár stokorun.

Kope s vámi za stejný tým? Platíte svého makléře vy nebo to necháváte na kupujícím? Pokud makléř není závislý na provizi od kupujícího, nemá důvod proč na vás na jeho popud tlačit a snižovat pro vás výhodnost celé transakce. Pokud si navíc dokázal před vámi obhájit a vyjednat svoji provizi, pravděpodobně mu nebude dělat problém ani vyjednávání se zájemci ve váš prospěch.

Spolupracuje nebo hraje sólo? Exkluzivní smlouva znamená jediného makléře. Co když ale přijde makléř jiné realitky se zájemcem o koupi? Je makléř ochoten spolupracovat nebo takovéto zájemce odmítá. Jaké má zkušenosti se spoluprací s jinými kancelářemi. Má jeho realitní kancelář k dispozici systém, podle kterého postupují anebo je to pro makléře tak náhodný jev, že jej neřeší a když to přijde, tak se to nějak vymyslí?

Jak bylo řečeno na začátku. Nemovitost většina z lidí prodává jedno či parkrát za život a je to mnohdy to nejcenější, co kdy vlastnili. Prodej nemovitosti si už proto zaslouží speciální pozornost a skutečně profesionální přístup.

Chcete s výběrem makléře poradit? Kontaktujte nás, doporučíme pro vás toho pravého.