Ještě než se pustíte do přípravy vašeho domu či bytu k prodeji, je důležité zodpovědět si zásadní otázku: Chci prodat? Pokud váháte a ještě jste neřekli prodeji finální ANO, znovu vše promyslete, dokud nebudete mít jasnou odpověď. A pokud jste rozhodnuti prodat, pojďme se pustit do příprav.

Emoce stranou

Pokud prodáváte nemovitost, ve které řadu let bydlíte, bude tento krok pravděpodobně náročný. Nového majitele ale nebude při koupi zajímat, kde vyrůstali vaše děti nebo co všechno jste zde prožili. Pokud tedy padne finální rozhodnutí k prodeji, je potřeba k vašemu domovu přistupovat čistě jen jako k několika stěnám, oknům, dveřím a vybavení.

Přípravné práce

Z následujících činností nemusíte pro prodej dělat všechny. Každá z nich ale může mít vliv na to, zda se zájemce rozhodne váš byt či dům koupit, anebo zda odejde hledat něco jiného.

Úklid je základ (level 1)

Možná se vám to zdá jako samozřejmost, ale každý má hranice pořádku natavené trochu jinak a je dobré na to pamatovat i při prohlídce. Nikoho navíc neosloví hromada špinavého nádobí ve dřezu, roztažený sušák s prádlem či rozsypané lego. A první dojem může pokazit už to, pokud zájemce nemá kvůli stavu podlah odvahu vyzout si boty. Kuchyně a koupelna se záchodem jsou přitom místa, která budou zájemce o koupi zajímat. Je to totiž vybavení, které v bytě zůstává a špatný stav dokáže celkem pokazit dojem.

Odosobnění (level 2)

Kupující si chce představit jak bude bydlet on. Nezajímá ho, jak bydlíte vy. Pokud patříte k fanouškům různých sošek a dekorací, sbalte je do krabic. Stejně byste to dělali při stěhování. Totéž platí pro další věci jako jsou obrazy, ozdobné záclonky, výtvory vašich dětí. I vestavěné skříně budou vypadat lépe prázdné než plné věcí.

Pro koupelnu a kuchyni opět platí zásada, že méně je více. Hromada elektrospotřebičů na kuchyňské lince, láhve s jarem, sirupem či dalšími věcmi vedle dřezu, galerie kosmetických přípravků v koupelně, … To všechno jsou věci, které zbytečně odvádí pozornost od toho podstatného. Kupující potřebuje vidět přednosti vaší nemovitosti, tak mu je ukažte a nerozptylujte jej zbytečně značkou vašeho šamponu.

 

Světlo a prostor (level 3)

Co nemá svůj účel, překáží. Pokud máte možnost uklidit stranou i pár kusů nábytku, udělejte to. Pokud nabízíte nemovitost k prodeji bez vybavení, bohatě postačí, když necháte pro představu jen základní zařizovací předměty. Celý prostor bude působit světleji a vzdušněji. A budoucí majitel si tak snáze představí rozmístění svých vlastních skříní, křesel, stolu a židlí, … .

Pokud jsou naopak místnosti prázdné, vyplatí se naaranžovat základní zařízení. Pomoci vám může zkušený makléř či agentura, která se zabývá tzv. homestagingem.

A když jsme u světla, roztažené (nebo žádné) záclony a umytá okna, dodají celkovému prostoru nemálo kladných bodů.

Malá oprava, velký přínos (level 4)

Pokud si chcete dát s prodejem opravdu záležet, nepodceňte vliv malých oprav. Odpadlý kousek omítky, popraskaný lak na zárubních, poškrábané dveře, seschlý tmel kolem vany, zašedlé kouty místností, přetržený provázek u žaluzií nebo kapající kohoutek. Opět je to inspirativní výčet drobností, které jste schopni opravit za pár sto korun a nebudete zbytečně odvádět pozornost kupujícího od výhod vaší nemovitosti. A pokud neprodáváte byt či dům k rekonstrukci, dobrý dojem vzbudí i univerzální výmalba všech místností.

Neviditelné záležitosti

Připravenou nemovitost ve fyzické formě tedy máme. Vyplatí se, mít ji nachystanou i po papírové stránce. O co se jedná? Může to být projektová dokumentace, návody k zařízením (např. kotel), historie posledních oprav a doklady pro případ reklamací, kopie vyúčtování energií, energetický štítek, doklad o tom, že na nemovitosti neváznou žádná břemena či soupis podílů na dalších nemovitostech, které se k prodeji vážou.

 

Pokud si na přípravu sami netroufáte, obraťte se na některého z našich makléřů. Rádi vám pomůžeme i s touto fází prodeje.