Pokračování o provizi z předešlého článku

Právní stav

Aby se makléř dobře „seznámil“ s nemovitostí, kterou bude svému klientovi prodávat, musí znát její právní stav. To je velmi důležité při prodeji nemovitosti, neboť by se nemělo stát, aby nový majitel zjistil, že na nemovitosti, kterou si právě koupil, vázne např. věcné břemeno či zástavní právo, nebo práva třetích osob, o kterých nevěděl.

Právní stav nemovitosti zahrnuje veškerá břemena, zástavy a služebnosti, vč. práv třetích osob, které na nemovitosti mohou váznout. Každá právní změna týkající se nemovitosti musí být zanesena do katastru nemovitostí. Makléř při své práci zjistí, jaký je právní stav prodávané nemovitosti a jestliže nalezne nějakou změnu, ověří tuto informaci u majitele nemovitosti a doporučí mu vhodné řešené situace. V případě, že není možné právní stav nemovitosti změnit, je makléř povinen uvést v inzerci skutečný právní stav nemovitosti.

Příprava nemovitosti na prodej

V rámci přípravy nemovitosti k prodeji makléř zajistí její úklid a provede přípravu nemovitosti k prodeji, příp. home staging. Úklid většinou zajistí majitel nemovitosti. Občas však mohou mít makléř a majitel nemovitosti malinko odlišnou představu, takže je potřeba, aby makléř některé věci doladil. Jsou jistá pravidla pro přípravu nemovitosti, která je potřeba dodržet, aby byla nemovitost dobře upravená nejen pro prohlídky, ale v první řadě pro její nafocení do inzerce.

V případě, že se jedná o prodej prázdné nemovitosti (bytu či domu), zajistí makléř tzv. home staging, nebo ho sám provede. Jedná se o dočasné zařízení nemovitosti drobným nábytkem a interiérovými doplňky, aby při nafocení a při prohlídkách nemovitost působila útulně.
Na řadu přichází profesionální nafocení nemovitosti a vytvoření prezentačního videa. Makléř může nemovitost nafotit sám, pokud je dobrý fotograf, nebo si focení může objednat u profesionálního fotografa jako placenou službu. Stejné je to i s prezentačním videem.

Fotografování interiérů má svá pravidla, která je nutné dodržovat, aby prodávaná nemovitost byla na fotografiích dobře prezentována a aby byla pro své kupující klienty přitažlivá. Důležité je především světlo. Tmavé fotografie odradí případné zájemce o nemovitost už na první pohled. Pak je dobré mít na paměti úhel při pořizování fotografií jednotlivých místností. Je žádoucí, aby fotografie prezentovala místnost v co nejširším záběru. Jedině tak si může zájemce udělat představu o prostoru. Také je potřeba při fotografování nezapomenout na některou část místnosti. A tak bychom mohli pokračovat dál a dál. Chtěla jsem tím jen naznačit, že kvalitní nafocení interiéru není vůbec jednoduché a hlavně je velmi důležité při inzerování prodávané nemovitosti. Stejné je to i s pořízením prezentačního videa. Současně by však fotografie neměly vzbuzovat nepřiměřená očekávání, tedy měly by odrážel realitu.

Z těchto důvodů makléř nefotí nemovitosti na mobilní telefon, ale zásadně fotoaparátem. Pořízené fotografie pak zpracovává za použití různých programů k úpravě fotografií a k vytvoření videí.

Příště se podrobněji vysvětlíme, co zahrnuje marketing při prodeji nemovitostí. (pokračování zde)

Monika Klímová – makléř kanceláře

více o makléři

další články Moniky