Je to jasné. Víc makléřů znamená víc nabídek a to znamená více kupujících. Ale je to opravdu tak? Přivede vám spolupráce s více makléři užitek nebo vám naopak zlomí vaz?

Odkud se berou kupující?

Cestou k oslovení kupujících je samozřejmě marketing. Inzerce, plachta na nemovitosti. Jenže, pokud k inzerci makléři používají stejné přední realitní portály, víc inzerátů vám nepomůže. Počet návštěvníků s.realit nebo idnesu se tím nijak nezvýší. Opakovaný inzerát může být navíc dokonce na škodu, ale o tom později. A co se plachty týče. Chcete mít na balkoně uvázanou jednu nebo rovnou pět v různých barvách?

Jedinou výhodou více makléřů jsou tak jejich vlastní soukromé poptávky. Ale buďme upřímní. Realitní trh u nás není ještě na takové úrovni a systematická práce s poptávajícími zájemci je spíše vzácností. Přesto je zde možnost, že byste o jistou část zájemců mohli přijít.

Vaši makléři proti vám!

Pokud pověříte prodejem hned několik makléřů, udělají pro vás první poslední … na začátku. Nafotí, zpracují inzerci, budou domlouvat prohlídky, vodit zájemce, protože chtějí být se svým kupujícím u vás první. Ale nedělejte si iluze, nedělají to úplně kvůli vám, spíš kvůli sobě. Pokud rychle zájemce neodchytnou, zavolá některému z dalších makléřů a pak jde vlastně jen o to, který z vašich pěti zástupců vás „ukecá“ na akutní prohlídku s „vážným“ zájemcem i v době, kdy se vám to vůbec nehodí.

Řada kupujících navíc používá následující trik, jak si vyjednat levnější cenu:

Dejme tomu, že cena v inzerátu bude 2 800 000 Kč. Byt nabízí vašich pět makléřů a ohlídal jste si aby všechny inzeráty byly stejné a nikde nebyly závádějící chyby. A co v takovém případě udělá kupující? Zjednodušeně řečeno nabídne makléřům výběrové řízení. Kdo z nich mu dokáže u vás usmlouvat nejnižší cenu, přes toho byt od vás koupí. Vítězný makléř dostane provizi a zbytek lidově řečeno ostrouhá.

Co z toho máte vy? Pravděpodobně jen pěkně zkaženou náladu, protože najednou ze všech pěti stran začnete poslouchat, jak je situace na trhu špatná a jak je potřeba jít s cenou dolů a že v případě slevy mají zájemce, který by to koupil ihned jen o 100, 200, 300 tisíc levněji. A vy? Buď to ustojíte a budete čekat na dalšího kupujícího a nebo podlehnete a kývnete na slevu.

A teď ruku na srdce. Komu vlastně makléři poskytli službu? Pro čí prospěch pracovali?

Vašich pět úderníků navíc bude celou dobu ve strachu, že mu obchod vyfoukne některý z kolegů, a tak se nakonec přestanou snažit a raději nebudou investovat víc svého času a peněz, než je nezbytné.

 

 

Jeden je víc než deset?

Možná vás napadá otázka, jak může jeden makléř zvládnout víc než deset. Není to zase tak složité. Tady je pár výhod makléře, který má nad vaším obchodním případem plnou kontrolu:

  • má podchycenou inzerci – nehrozí duplicitní či zavádějící informace
  • pracuje sám – může si dovolit vložit více energie i financí do kvalitního marketingu
  • všechny prohlídky a veškerou domluvu řešíte s jedním člověkem
  • může pořádat aukci – protože má pod kontrolou všechny zájemce
  • vyjednává na vaší straně a ve váš prospěch

Shrnutí výhod by bylo na samostatný článek. Nicméně možná namítnete, že s jedním makléřem přijdete o část kupujících, které mají ostatní makléři v evidenci. No, nemusíte. Stačí, pokud je makléř otevřený spolupráci s jinými makléři. Pokud tak cizí makléř přivede zájemce, je zařazen do procesu a má stejné možnosti jako ostatní zájemci. V rámci RE/MAXu máme spolupráci povinnou, ale čím dál více se setkáváme s ochotou spolupráce i u ostatních kanceláří. A za pár let to možná bude záležitost, bez které se makléři neobejdou.

Kolik makléřů chcete vy? Pět, deset a nebo vám stačí jeden? Vybrat si ho můžete třeba tady. Nebo se za námi stavte v kanceláři (mapa)