Porovnávání inzerátů na realitních portálech

Někdy se majitelé snaží ocenit svou nemovitost porovnáváním inzerátů na realitních serverech. Tato metoda odhadu může vést k velmi nepřesným závěrům. Mnoho inzerátů na internetu vyjadřuje spíše zbožné přání prodávajících, než reálnou tržní cenu. Nabídkové ceny nemovitostí se mohou lišit i o desítky procent od reálných tržních cen.

Cenové mapy

Cenové mapy mohou být jednoduchým odrazovým můstkem ke stanovení ceny. Cenové mapy vyjadřují cenový průměr v dané lokalitě. A v tom je jejich problém při stanovování tržní ceny. Vůbec nezohledňují technický stav nemovitosti (bytu a budovy samotné), orientace oken, dispozice místností, podlaží, výtahu, sociální zázemí v okolí, dopravní dostupnost atd. Tedy velké množství detailů, které mohou mít na cenu zásadní vliv. Tržní cena nemovitosti u dvou bytů v jedné ulici se může lišit dokonce o desítky procent.

Metoda sčítání dosavadních nákladů

Prodávající si spočítá, kolik do nemovitosti investoval (např. cena pořízení, rekonstrukce, náklady na hypotéku, samotné zhodnocení v čase atd.) a na základě toho stanoví cenu. Bohužel to v praxi ne vždy funguje.

Náklady, které jste do nemovitosti investovali, potenciální kupce vůbec nezajímají. To, co potenciální kupce zajímá, je pouze užitná hodnota (je naprosto individuální) poměřovaná ke kupní ceně nemovitosti. A podle užitné hodnoty kupující porovnávají konkurenční nabídky.

Potřeba prodávajícího

Prodávající stanovuje cenu na základě vlastní potřeby. Řekněme, že se rozvádí a chce z prodeje stávajícího čtyřpokojového bytu koupit dva dvoupokojové byty. Cena je stanovena s ohledem na cenu koupě dvou bytů. Je potřeba si uvědomit, že důvody prodeje a potřeba prodávajícího je kupujícímu zcela lhostejná. Jak již bylo řečeno výše, jediné co kupujícího zajímá, je pouze užitná hodnota poměřovaná ke kupní ceně.


 

Uvažujete o prodeji nemovitosti a rádi byste věděli, jaká je její tržní cena?