Jste majitelem nemovitosti, kterou se vám nedaří prodat? Zkoušeli jste několik realitních makléřů, zkoušeli jste to sami a stále bez úspěchu? Věřím, že každá nemovitost má svého kupce, jen možná děláte obvyklé chyby a proto se vám prodej nedaří.

S jedním takovým majitelem  jsem se nedávno setkala a pomohla mu nešťastný osud jeho nemovitosti změnit. Na základě této zkušenosti jsem se rozhodla napsat článek o častých chybách při prodeji realit a ušetřit vás tak třeba i několika let beznaděje.

Zmíněný majitel se na trhu snažil udat svou prvorepublikovou vilu v Novém Městě na Moravě dlouhých 12 let a přede mnou vystřídal 8 realitních makléřů z různých realitních kanceláří. I když mu každý z nich na začátku nasliboval hory doly, nakonec to nikdy nedopadlo. Nemovitost pomalu, ale jistě získala nálepku “neprodejná”, tak jako každá nemovitost, která je na trhu příliš dlouho. Kde se tedy stala chyba?

První chybou byla nerealistická prodejní cena. Tu určil majitel a žádný z předchozích makléřů se mu neodvážil oponovat. Tato situace je bohužel velmi běžná a vzniká, protože mají makléři strach, aby o zakázku nepřišli. Správná nabídková cena by neměla být stanovena jen na základě preferencí majitele. Měla by být určena na základě důkladné analýzy cenových map a aktuální situace na trhu nemovitostí v místě prodeje. To se bohužel nestalo a výsledkem bylo mnoho let snažení, které nikam nevedlo. 

Měli byste raději kamaráda, který vám vše pochválí a pořád vám maže med kolem pusy, nebo někoho, kdo vám bez obav vždycky řekne pravdu a konstruktivně vám poradí? Na tomto příkladu je dobře vidět, jak důležitá je upřímnost a profesionalita realitního makléře, tak jako ve všech mezilidských vztazích. Realitní makléř má být ten, kdo svého klienta vzdělává, informuje a nabízí mu vhodná řešení dané situace.

Další častou chybou je podcenění propagace. Tak schválně, kdybyste si zřizovali účet na internetové seznamce, dali byste si opravdu záležet na tom, jak vypadáte, nebo byste si oblékli tepláky, které nosíte doma při práci na zahradě? Podobné je to s realitami. Když dokážete odhalit jejich plný potenciál, máte mnohem větší šanci na úspěch. Zájemci o nákup nemovitosti hledají lásku na první pohled a často na celý život. Konkurence je velká a je užitečné bojovat všemi zbraněmi, které máte k dispozici. Propagace je něco, na čem si hodně zakládám, ať už jde o správné určení cílových skupin a následný výběr platforem, kde nemovitost inzeruji, nebo o její kreativní stránku.  Samozřejmostí u mých zakázek je pečlivá příprava nemovitosti na prodej,  profesionální fotografie a videoprohlídka, často doplněné 3D skenem nemovitosti. To inzerát pozvedne o úroveň výš a odliší jej od ostatních, ne tak kvalitně zpracovaných nabídek. Kupec zmíněné “zakleté” nemovitosti mi prozradil, že  kolem ní jezdil mnoho let s vědomím, že je na prodej, ale předchozí prezentace ho neoslovily do té míry, aby se vůbec podívat dovnitř. 

Prodej zmíněného domu začal před dvanácti lety na ceně 11 milionů Kč, ale cena v průběhu času postupně klesala. Minulý rok už se majitel rozhodl pro snížení prodejní ceny na  6,3 milionu Kč plus provize. Po roce se ale prodej stále nedařil. Poté, co mě majitel oslovil, jsem nejdříve zpracovala důkladnou analýzu situace (ta zahrnovala práci s cenovými mapami, katastrem, průzkum současné nabídky podobných nemovitostí v místě, rozhovory s makléři, kteří nemovitost nabízeli) a představila mu svůj záměr prodat nemovitost za 4,99 milionu Kč včetně mé provize. Poté co s prodejní cenou souhlasil, natočila jsem kvalitní videoprohlídku a dále prodej inzerovala na sociálních sítích, S-realitách a dalších realitních serverech. Klíčový byl výběr cílové skupiny investorů a podnikatelů, jelikož nemovitost byla svojí velikostí, stavem, i umístěním na kruhovém objezdu u frekventované silnice vhodnější spíš pro ně, než na rezidenční bydlení. 

Během týdne mě oslovilo 9 zájemců, z nichž následně 7 nemovitost vidělo osobně a projevilo o ni vážný zájem. Na základě toho byla vila nakonec prodána s cenovým navýšením za 5 400 000 Kč. 

Tento příběh je skutečný a má šťastný konec, který ovšem mohl přijít mnohem dříve, kdyby se majitel domu vyvaroval výše zmíněných chyb. Pokud si svými znalostmi trhu a prodejními schopnostmi nejste úplně jistí, mnohdy se pro prodej nemovitosti vyplatí najmout profesionála, který se na realitním trhu pohybuje denně a zároveň bude vědět, koho a jak má oslovit, aby se vaše nemovitost prodala za tu nejvyšší možnou cenu v co nejkratší době.

 

Inzerát, videoprohlídku i videoreferenci  od dnes již bývalého majitele této nemovitosti najdete zde:

Inzerát

Videoprohlídka

Videoreference

Jana Bodáková – makléřka kanceláře

více o makléřce